Login

Zahraniční studium na Kreativ-Hauptschule v Rainbachu

V pondělí 12. října jsme všichni sbalení, nedočkavě a toužíce prožít nové zážitky, čekali před školou na autobus, který nás odvezl přes hranice do rakouského městečka Rainbach. Zde na nás čekal pan učitel zdejší školy Helmut Wagner, který nás přátelsky přivítal a zavedl do hotelu, jenž nám poskytoval ubytování po celý týden naší návštěvy. Poté jsme se odebrali do školy, z bot jsme se přezuli do bačkor a vydali se vstříc první vyučovací hodině. Naše česká skupinka byla  ještě rozdělena na starší (9.tř.) a mladší (6.,7.,8.tř.). Byli jsme odvedeni do tříd a začali jsme hodinou německého jazyka. Zde (tak jako při každé hodině) jsme si každý vzali do dvojice jednoho rakouského žáka a vyplňovali s ním pracovní list se základními informacemi o nás, které jsme poté také četli před celou třídou. Přestávky jsme trávili ve třídách s vyprávěním nových zážitků z uplynulých hodin. To, jak umíme hrát vybíjenou na několik způsobů, jsme ukázali na hodině tělesné výchovy. Následovala matematika, při které jsme probírali Pythagorovu větu, kterou jsme již znali z minulých ročníků, takže jsme mohli předvést své znalosti. Seznámili jsme se i se zdejší jídelnou, která byla oproti té naší opravdu malá. Po skončení našeho vyučování nás pan Wagner provedl po Rainbachu, ukázal nám spousty zajímavých staveb a prošli jsme se po tzv. Barevné stezce. Před večeří o třech chodech jsme si procvičili důležité fráze k příštímu dni. K večeru nás ještě čekal „Večer her“, kde jsme si s několika rakouskými žáky zahráli stolní hry v jejich škole.
   Jako každé krásné ráno, nás i druhý den čekala snídaně v podobě švédských stolů. Kde bylo na výběr opravdu všechno. Ve školních lavicích nás opět čekala jedna hodina Německého jazyka, avšak nyní bylo v programu skloňování sloves. Vyzkoušeli jsme si hodiny fyziky i zeměpisu, ve kterém jsme popisovali země a jejich hlavní města samozřejmě v němčině. Po obědě jsme se společně se čtveřicí rakouských dětí vydali směr Freistadt. Zde jsme byli rozděleni do čtyř skupin, každé pod velením jednoho studenta z Rainbachu a plnili se zde úkoly, při kterých jsme museli zapojit veškeré naše znalosti němčiny. Nabité odpoledne jsme společně zakončili hrnkem horké čokolády v místní kavárně. Večer jsme si již pouze v české společnosti zašli zahrát bowling, kde koule padaly nejen do kuželek.
   Snídaně a večeře třetího dne byla jedinou opakující se událostí z jiných dní. Středa byla výjimečnou tím, že jsme nenavštívili školu, nýbrž jsme se vydali do Lince. První zastávkou bylo muzeum budoucnosti (Ars Electronica Center), které naskýtalo spousty zajímavých exponátů a technologických zázraků. Zde nás provázela velmi sympatická, česká průvodkyně. Po zajímavých objevech nás čekala prohlídka města. Opět nás provázel pan Wagner, který znal každou uličku a kostel, čímž nám poskytl velmi bohatou prohlídku. Bezprostředně nás čekal dvouhodinový rozchod na dlouho očekávané nákupy. Na konec dne si několik z nás dopřálo zaslouženou saunu v hotelu.
   Jako každý den jsme i ve čtvrtek ve škole nepostrádali hodinu Němčiny, kde nás přiučili nových slov nadřazených a podřazených z různých odvětví. Při chemii nás překvapila důvěra mezi učitelem a žáky, kde žáci samovolně pracovali se zapalovačem. Se studenty jsme utvořili skupiny a prováděli laboratorní práce na základě zahřívání. Poslední čtvrteční hodina patřila nám, a našim prezentacím, které jsme si samostatně připravili. Jedna patřila městu Kaplice a druhá byla věnována naší škole – ZŠ Fantova. První odpolední zaměstnání patřilo koněspřežné dráze nedaleko Rainbachu, v Kerschbaum. Zde nám byla naskytnuta jízda v kočáře taženým koněm. Sympatičtí majitelé muzea byli převlečeni do krojů tehdejší doby, které jsme také měli možnost zkusit na vlastním těle. ,,Pizza party“ byl nazýván čtvrteční večer takového formálního zakončení, na které byli pozváni rodiče žáků, kteří absolvovali tento jazykový kurz, za který byli řádně odměněni certifikátem. Na večer bylo připraveno občerstvení v podobě zákusků a buchet od pracovitých maminek. Nejen to, také jsme si z již připraveného pizzového těsta každý ve dvojici připravil pizzu podle své chuti a nápadu. Čtvrtek byl i dnem, kdy jsme se s žáky školy Rainbach nejvíce pobavili a poznali i mimo školní vyučování.
   Obávaný poslední den nastal a nikdo z nás nemohl uvěřit, že to tak rychle uteklo. Místo tří vyučovacích hodin byly dány pouze dvě. Po skončení vyučování, kdy jsme se chystali rozloučit, přišli za námi všichni žáci rakouské školy v Rainbachu. I ti, kteří s námi sdíleli pouze krátký oční kontakt na školní chodbě. Každý z nich až do jednoho k nám přišel a rozloučil se německým „tschüss“. Našli jsme si zde i lidi, se kterými jsme se opravdu a hluboce spřátelili. Tím pádem bylo loučení těžší a těžší. Když jsme se od sebe odpoutali, nasedli jsme na autobus, který nás odvezl zpět do naší rodné země.
   I přes to, že nikdo z nás nečekal, že bychom si za týden mohli najít tolik přátel, se kterými zůstaneme i nadále v kontaktu na sociálních sítích a budeme plánovat další setkání. Či že si osvojíme a zlepšíme německý jazyk. Byli jsme všichni příjemně překvapeni a tento jazykový kurz hodnotíme jak my tak studenti druhé školy jen pozitivně.

Anna Loulová

Studenti z Kreativ-Hauptschule Rainbach:

Manuel Kohlbeger: „Ich finde die letzte woche war sehr interessant da ich viele neue sehr gute freunde gefunden habe und ich viel über andere menschen von anderen ländern kennengelernt habe“

Lauren Moser:„Ich finde diese Woche war sehr cool, weil wir eine neue Sprache, ein bisschen was von Kaplice und neue Freunde kennenlernen durften, es war sehr lustig mit euch. Ich finde wir sollten solche Projekte öfters machen und Ich hoffe auch, dass wir uns bald wiedersehen können“

Studenti ZŠ Fantova:

Marcela Kadlecová: V tomto týdnu jsme se zdokonalili v němčině a sblížili se s rakouskými zvyky. Poznali jsme nové kamarády, se kterými jsme stále v kontaktu, ale také jsme se skamarádili s lidmi     z naší školy, kteří tam byli s námi. Tento týden jsem si užila a jsem za něj ráda.“

Dominik Drhovský: ,,V Rainbachu to bylo krásné. Měli krásnou školu a dobré obědy J. Hotel byl moc pěkný. Výlety do Lince, Freistadtu, na koněspřežku atd. byly krásné. Moc se mi tam líbilo.“